Nieuw Zeeland bereikt - Reisverslag uit Winton, Nieuw Zeeland van Dinand hekman - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland bereikt - Reisverslag uit Winton, Nieuw Zeeland van Dinand hekman - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland bereikt

Blijf op de hoogte en volg Dinand

18 November 2015 | Nieuw Zeeland, Winton

Inmiddels ben ik al 2 maanden op weg! Ondertussen ben ik al van Australië naar Nieuw Zeeland gevlogen.

Mn laatste tijd in Australie ben ik van Noosa naar Brisbane toe gereisd en heb hier weer een jongen uit Drenthe ontmoet die ook mee was met de groepsreis, hij werkt in namelijk in deze stad. We hebben wat rondgehangen en de stad bekeken.
we hadden lekker weer dus beetje gezwommen enzovoort, leuke stad Brisbane maar eigenlijk just another western city. Vergelijkbaar met een stad in Europa
Zondag 18 Oktober ben ik dus ook al doorgegaan naar Byron Bay, dit is een paar uurtjes van Brisbane.
Dit is min of meer het surfers paradijs van Ausie, hele stadje draait op toerisme en is heel gezellig. 1e nacht in een hostel gezeten met allemaal apparte gasten, afrikaanse families met kinderen en weet ik het allemaal. 'S morgens direct mn biezen gepakt en naar een ander hostel gegaan in het centrum! hier kwam ik terecht in een multiculturele kamer met 2 Duitsers, 2 Zweden, 2 Britten en zelfs een meisje van de Faeröer eilanden! En ik als Dutchie wat trouwens ook mijn naam is aan deze kant van de wereld want Dinand heeft nog geen 5% van de tegengekomen mensen uit kunnen spreken.
Iedereen was alleen aan het reizen dus veel met elkaar opgetrokken, dinsdag 20 Oktober naar het lighthouse van Byron bay gelopen, hier vind je ook het meest oosterlijke punt van het vaste land van Australië.

We zaten te denken om een walvis tour te boeken om ze te gaan spotten op zee, aangezien ze hier redelijk veel zitten.
Maar heel toevallig waren wij exact op de juiste dag bij het lighthouse (vuurtoren) ! Er waren namelijk heel veel walvissen aan de kust en lieten zich ook goed zien met grote sprongen! Hier hebben we wel een uurtje of wat naar zitten kijken geweldig!
Heel veel walvissen gezien dus een dikke streep door de tour gezet en dus weer wat geld bespaart haha.
In Byron ook nog een dag gesurfd met instructeur! die had ik nml nog gratis tegoed van de travel shop waar ik mijn tours had geboekt in Cairns.
En jawel... Ik kan op een bord staan nu.

Ben daarna weer noordelijk gegaan met de bus onderweg naar Brisbane voor mijn vlucht en gestopt in de Gold Coast, kleine stad met enorme flatgebouwen. Dit is absoluut een stad waar veel mensen wonen die genoeg geld hebben verdiend en een enorm appartement of villa hebben in de zon van Ausie. (GOLD coast...)
Ik kon hier 1 nacht blijven om de stad te bekijken omdat ik de volgende dag vloog vanaf Brisbane.

Volgende dag dus naar Brisbane gegaan en nog geluncht in de stad met Eline, zij was nml nog in Brisbane.
vervolgens moest ik wachten op de bus naar de airport.. en laat die nu net niet komen. Na veel bellen en regelen met de plaatselijke reishulp kwam er een busje die mij gelukkig toch op tijd naar de airport kon brengen en heb ik mijn vlucht gehaald.

Gevlogen met Qantas airlines, en zat gelukkig ruim bij de nooduitgang.
aangekomen in Auckland om 23.50, had niks geboekt voor de nacht.
Voor de grap om 01.00 's nachts nog naar een hotel gelopen, deze wou mij 270 dollar aftroggelen voor de rest van de nacht, daaaaag!
Terug gelopen naar de airport en daar op een stoel languit onderuit gaan zitten en uurtje ofzo geslapen. Ik was gelukkig niet de enigste want er waren nog wel 30 backpackers die aan waren gekomen of de volgende ochtend vroeg moesten vliegen.

ontbeten bij de Macdonalds, en toen naar de autoverhuur gelopen!
Hier een auto gehuurd en toen naar oud tante Manna in Hamilton gereden, ik had wat voor haar bij mij en ze wist niet dat ik kwam. Ze was dan ook nogal verrast en vroeg zich af wat zo'n knul uit Nederland kwam doen bij haar. Na wat uitleg kon ze het heel erg waarderen!
koffie gedronken met de familie die er toevallig ook was, die hebben mij uitgenodigd om bij hun te overnachten dus prima!
De rest van de dag bij hun gespendeerd en de volgende ochtend optijd weer opweg gegaan naar Auckland met de auto!
ik moest om 15.00 weer vliegen en om 12.00 de auto inleveren dus had nog een beetje tijd dus ben naar het centrum gereden en de skytower van Auckland ingegaan. terug naar de Airport en vanaf daar met Air New Zealand naar Queenstown gevlogen. Weer een nooduitgangstoel kunnen regelen en zelfs de hele bank naast mij leeg dus lekker ruim!

Daar om 17.00 opgehaald door Kathryn, de partner van Kees. de eigenaar van de farm waar ik ga werken: Zeefarms.
Heb de eerste week bij hun in huis door gebracht in Wanaka, prachtige plaats! Heb toen elke dag geholpen met jongvee opvangen in Luggate en Twizel voor inseminatie. ongeveer 2000 stuks die we moesten hebben dus werk genoeg haha.
Na 7 dagen verhuisd naar Twizel en hier in een soort arbeidershok gaan wonen met 2 Nieuw Zeelanders, 1 Canadees en 1 Duitser.
Dit is op de farm van Kees, hier hebben ze ongeveer 7000 hectare grond (eigenlijk een complete valley tussen de Bergen) maar hier hoort dus ook berg, bos en meren bij.
Ongeveer 4000 hectare is bewerkbaar op het moment.
Probleem is hier de droogte, je kunt hier maar 1 hooguit 2x per jaar een snede gras vanaf halen veel andere boeren in de omgeving irrigeren dus ook hun grond bijna elke dag om het water tekort van het gras te verminderen. op het moment loopt hier alleen het jongvee van 7 verschillende farms in het zuiden (Winton) vandaar ook de inseminatie hierzo.

Na 3 dagen op deze farm vroegen ze mij of ik naar de farms wou gaan in het zuiden, met de trekker. Uhm ja tuurlijk!
Dus ben vrijdagmorgen 6 November met een Fendt 828 vertrokken naar het zuiden ongeveer 350 kilometer rijden. Hele mooie rit door de bergen en langs gigantische meren en dat ritje van 7 uur was dus helemaal niet zo erg!

Aangekomen in Winton bij Troy, dit is een zoon van Kees en is 23.
Ik ga bij hem in huis wonen en dus hier mijn spullen uitgepakt en een bed in elkaar gezet op kamer naar keuze.
Volgende dag zou ik hier beginnen met werken maar hier zuidelijk hebben ze wel regen en wind dus konden zaterdag en zondag niet veel doen. Heb dus geholpen met melken in een melkstal met 100 koeien tegelijk en kalveren voeren. en voer weg gebracht naar andere farms.
Zitten hier 5 farms van Kees met 3.400 koeien en 3 van zijn broer. met 2.100 koeien

De dagen erna wel beter weer en dus gestart met bouwland klaarmaken voor voederbieten, heb 40 hectare geploegd. En tussendoor zijn we gestart met machines klaarmaken voor de grasoogst, die trouwens al bijna 4 weken achter ligt. door het slechte weer.

Inmiddels een paar dagen goed weer en dus topdrukte op dit moment.
Er moet nog gras en voederbieten gezaaid worden en ga zo maar door! Maar ik heb afgelopen nacht al gewerkt en ben nu dus ff vrij om te slapen en heb zo dus tijd gevonden om dit verslag weer eens te typen!!
Het is hier nu 15.46 en ik ga zo slapen, vannacht om 12 uur stap ik weer op de trekker om een collega af te lossen.

Word vervolgd! Groeten vanaf de andere kant van de wereld!


  • 19 November 2015 - 22:04

    Mannes En Nel Hekman:






































    Nu nog een Nieuw Zeelands meisje en je wordt daar vast grote boer.















  • 24 November 2015 - 21:38

    Gerdaberentsen:

    Jezult wel veel zien dinand van de wereld knap van je dat je dit durftik hoop dat je weer heelhuids terug komt ik hoop nog op een kaartje van jou gr gerda

  • 28 November 2015 - 21:48

    Mark Meijer:

    Ha Dinand!

    Ja het werken op de farms is wel andere koek dan het rondreizen hea? ik heb daar o.a. ook met de 828 gewerkt. Mooi man!

    Gr Mark

  • 20 December 2015 - 11:01

    Jan-willem/en Fenny:

    dinand we vinden het geweldig dat je dit allemaal kunt en doet

    ik heb je verslag gelezen

    zoals we het lezen dan blijf je tot december 2016

    dinand we willen je een fijne kerst en een gezond en een prettige jaarwisseling toewensen

    gr van jan-willem en fenny uit drenthe

  • 23 December 2015 - 23:36

    Gerda Berentsen:

    hoi dinand goede kerstdagen tn een goede jaar wisseling gr gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Winton

Dinand

Vertrek 15 september naar de andere kant van de wereld om daar door Australië en Nieuw Zeeland een backpackers reis te gaan maken.

Actief sinds 23 Aug. 2015
Verslag gelezen: 390
Totaal aantal bezoekers 6119

Voorgaande reizen:

15 September 2015 - 31 December 2016

Australie en Nieuw Zeeland

Landen bezocht: